یکشنبه , سپتامبر 24 2017

مستنداتی از تاریخ حضور مسلمانان در آمریکا قبل از کریستف کلمب

کشف آمریکا قبل از کریستف کلمب، مسئله ای انکار ناپذیر است و قوی ترین شاهد بر این مدعا وجود جمعیت بسیار زیادی از انسانها در قاره آمریکا بوده است. مسئله ی مهم برای محققان این است که دقیقا کدام تمدن و یا ملتی توانسته بود به این منطقه دسترسی پیدا کند؟ این موضوع زمانی جالبتر شد که یافته های باستان شناسی؛ ادعای وجود تمدن های مختلف در آمریکا را قبل از کریستف کلمب تایید کرد. در این یادداشت قصد داریم به بررسی مستندات حضور مسلمانان در قاره آمریکا بپردازیم. نویسنده در این مقاله سعی کرده با استناد به یافته های جدید باستان شناسی، زبان شناسی و تاریخی؛ قدمت حضور مسلمانان در قاره آمریکا را بررسی کند. مقاله حاضر ترجمه مقاله آقای صالح یوسل[1] از مجله Fountain  است که برای مخاطبان محترم سایت تخصصی تاریخ اسلام آماده شده است.

اسلام و مسلمانان در قاره آمریکا قبل از کریستف کلمب

تحقیقات اخیر در غرب حاکی از این است که مسلمانان حدودا هفت قرن قبل از کریستف کلمب به سرزمین آمریکا دست یافته بودند. بررسی های باستان شناسی زبان شناسی و آنالیز اسامی مناطق و بررسی سکه ها و ابنیه ی به جای مانده بسیار شبیه دوره خلافت عباسی در قرن هشتم و نهم میلادی است. همه این مدراک موید نظریه ی حضور مسلمانان در آمریکاست بنابر شوهد مسلمانان از حدود سال ۶۵۰ میلادی راه خود را به سمت آمریکا گشوده بودند. در حدود همان سالها به ساختن مدرسه و مسجد مشغول شده اند و در میان جوامع قدیمی تر سرخ پوستان آمیخته اند.

در این میان منابع اسلامی اطلاعات چندانی در مورد هجرت مسلمانان به آمریکا به دست نمی دهند، اما به هر صورت پرفسور بری فل[2] استاد دانشگاه هاروارد معتقد است مسلمین در زمان خلیفه سوم یعنی عثمان بن عفان پا به قاره آمریکا گذاشته اند به نظر احتمال بسیار زیادی دارد که برخی از صحابه پیامبر به آمریکا رفته باشند.

بسیاری از محققان غربی نقشه معروف “پیری رئیس” را دلیل محکمی بر حضور مسلمانان در آمریکا می دانند که سالها قبل از کریستف کلمب به این قاره رفته بودند. این نقشه دقیقا با نقشه فعلی قاره آمریکا منطبق است چنانکه فاصله ها و مقیاس های نقشه نیز بسیار دقیق است و فاصله آمریکا و آفریقا نیز به دقت محاسبه شده است.(نقشه در زمان امپراتوری عثمانی توسط ناخدا پیری رئیس طراحی شده است)

بنابر نظر مدیر سابق تحقیقات باستانی در میدلتون در نیویورک آقای سالواتور مایکل ترنتو[3]؛ کریستف کلمب قبل از شروع سفر خود کتاب راجر بیکن را مطالعه کرده بود راجر بیکن در کتاب خود اطلاعات بسیاری را از منابع عربی در مورد سرزمینی در آنسوی اقیانوس ارائه کرده بود و به همین خاطر کریستف کلمب از محل دقیق جزایر در اقیانوس اطلس اطلاع داشت.

 

مستندات حضور مسلمانان در آمریکا در تحقیقات مراکز غربی

  • پروفسور بری فل استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد و همچنین عضو آکادمی علوم و هنر در آمریکا، وی معتقد است مسلمانان از حدود سال ۶۵۰ میلادی در آمرکا حضور داشته اند. وی بر اساس برخی شواهد باستان شناسی این گمانه زنی را مطرح می کند؛ شواهدی همچون خطوط کوفی مربوط به همان دوره که در مناطق مختلف آمریکا کشف شده است.اگر نظریه پروفسور فل در این زمینه درست باشد قاعدتا مسلمانان در زمان خلافت خلیفه سوم یعنی عثمان و حداکثر در زمان خلافت امام علی علیه السلام به آمرکا رسیده اند. البته منابع اسلامی در این زمینه هیچ اشاره ای نکرده اند.
    پروفسور فل سعی کرده است به استناد حفاریهای باستان شناسی متعدد در مناطق مختلف آمریکا از جمله در کلورادو، نیومکزیکو و ایندیانا ؛ بنای مدارس اسلامی دراین مناطق را در بین سالهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلادی اثبات می کند.  سنگ نوشته ها و نقاشی ها و خطوط به جای مانده در آمریکای غربی، بخشی از مستندات پروفسور فل در این زمینه است. این اسناد به خط کوفی قدیمی که در شمال آفریقا مرسوم بوده نوشته شده است. و موضوعات مختلفی همچون ریاضی ، دینی، تاریخ جغرافی نجوم و نقشه برداری را شامل می شده است.
  • دومین مستندی که توسط پروفسور فل ارائه شده، عبارت است از سنگ نوشته هایی با عنوان “الله اکبر” و “محمد رسول الله” که در صحرای نوادا کشف شده اند. این سنگ نوشته ها به خط کوفی قدیمی است و شواهد حاکی از آن است که متعلق به قرن هفتم میلادی هستند. بنابر نظر پروفسور فل، اعراب مسلمان، در حدود قرن هفتم تا هشتم میلادی در منطقه نوادا ساکن شده اند. بعد از تحقیقات گسترده دانشگاه کالیفرنیا در پایگاه WA 25 در نوادا، وجود مدرسه اسلامی که به تدریس علوم اسلامی و تجربی – به خصوص نقشه برداری-  می پرداخته به خوبی محرز شد. طی حفاری های به عمل آمده سنگ نوشته هایی به خط نسخ و کوفی کشف شدند که اطلاعاتی راجع به این مدرسه اسلامی به دست می دهد.
    در این سنگ نوشته یک فرمول ریاضی نوشته شده : ” که ۵ الماس مساوی الف است” . یک سنگ نوشته دیگر در همین منطقه از نوادا یافت شده است که اسم “الله” را نوشته، به لحاظ رسم الخط تمام این نوشته ها بسیار شبیه به رسم الخطی است که در شمال آفریقا در قرون هفتم و هشتم میلادی مرسوم بوده است. طی تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی پروفسور هایزر و پروفسور بامهوف[4]، رسم الخط سنگ نوشته های پیدا شده در نوادا و دیگر مناطق آمریکا با خطوط به جا مانده از شمال آفریقای اسلامی مقایسه شد و شباهتهای غیر قابل انکاری بین این دو رسم الخط کشف شده است. همین موضوع باعث شد این گمانه بیشتر تقویت شود که احتمالا مهاجرت مسلمانان از شمال آفریقا بوده است.
  • بعدها در قرن دوازدهم میلادی سرزمین های تحت سلطه اعراب توسط قبایل آتاپکان(قبایل بومی در شمال آلاسکا از جمله قبیله آپاچی) تصرف شد و اعراب مسلمان اجبارا به سمت جنوب آمریکا کوچیدند. فاتحان بدوی، مفتون مدارس اسلامی شدند احتمالا با کمک اسیران مسلمان، سعی کردند همان شیوه مدارس اسلامی را تقلید کنند و روی موضوعات مشابه کار کنند.
  • تصویر شماره ۵ در سال ۱۹۵۱ میلادی در کوه های وایت و نزدیک شهر بنتون[5] در مرز نوادا کشف شده است. که نوشته شده است. ” شیطان مها مایان[6]” یعنی شیطان ریشه همه دروغ هاست. این نوشته به خط کوفی است و قدمت آن به قرن هفتم میلادی میرسد.
  • سنگ نوشته دیگری متعلق به حدود ۶۵۰ میلادی به خط کوفی عبارت “حمید” را در بردارد.این یکی دیگر از سنگ نوشته هایی است که در منطقه دره آتش[7] در نوادا کشف شده است.
  • در سال ۱۷۸۷ آقای تادئوس میسون هریس در حال مسافرت از مالدن به کمبریج در ایالت ماساچوست بود. در بین راه به سکه هایی برخورد که توسط کارگرانِ احداث جاده پیدا شده بود. کارگران که چندان ارزشی برای سکه قائل نبودند، تعدادی از آنها را به میسون هریس دادند.هریس تصمیم گرفت که سکه ها را برای بررسی بیشتر به دانشگاه هاروارد بفرستد.(تصویر شماره ۷). بررسی ها نشان داد که این سکه ها، دِرهم متعلق به منطقه سمرقند در قرن هشتم و نهم میلادی است. همانطور که در تصویر مشخص است روی سکه عبارات ” لا اله الا الله” و ” محمد رسول الله” حک شده همچنین عبارت “بسم الله” در سکه حک شده است.
  • تصویر شماره ۸ تکه ای از سنگ نوشته را نشان می دهد که در غاری در منطقه کورینتو در السالوادور[8] کشف شده است وعبارت “ملکه حاجی می مالایا” روی آن حک شده است. بررسی ها نشان می دهد که این اثر متعلق به قرن سیزدهم میلادی است. این سنگ نوشته شاهدی بر ورود مسلمانان به آمریکای جنوبی است که احتمالا از منطقه ای نزدیک اندونزی به آنجا سفر کرده اند.
  • کریستف کلمب در سومین سفرش به ینگه دنیا، به ترینیداد رسید. جایی که ملوانان درباره پارچه هایی از جنس کتان صحبت می کردند بعد از مدتی کریستف کلمب متوجه شد این دستارها که همگی رنگ یکسانی دارند و بومیان به آن المیزر می گویند؛ برای بستن روی سر، یا دست استفاده می شود و دقیقا شبیه چیزی است که در گینه از آن استفاده می کنند. المیزر واژه ای عربی است که به معنای دستار یا پوشش پارچه ایست. المیزر شکلی از پارچه است که موروها (مسلمانان شمال آفریقا و ایبری) و مسلمانان شمال آفریقا، برای پوشش استفاده می کنتد. کلمب دریافت که زنان بومی لباس های بلند گتان می پوشند و عفت و حجاب برای آنها اهمیت دارد. جهانگرد اسپانیایی دیگری بعد از کریستف کلمب هم در خاطراتش به این نکته اذعان می کند و لباس های زنان بومی را چنین توصیف می کند: لباسها و دامن بلندی که با زیرور آلات آراسته شده است درست شبیه اقوام موروها در شمال آفریقا. همچنین پسر کریستف کلمب فردیناند کلمب به سرعت متوجه این شباهتها می شود و لباسها و نوع پوشش روسری زنان را بسیار شبیه زنان در گرانادا (غرناطه) میداند.
  • کریستف کلمب در خاطرات روز ۲۱اکتبر سال ۱۴۹۲ در مورد مسجدی بالای یک کوه در منطقه سیبارا در شمال شرقی ساحل کوبا صحبت می کند. تحقیقات باستانشناسی نیز اثراتی از نوشته های قرآنی که در مناره مساجد به کار می روند را در مناطقی از کوبا، مکزیک، تگزاس و نوادا یافته اند.
  • آقای لئو وینر[9] یکی از اساتید شناخته شده دانشگاه هاروارد در رشته تاریخ و زبانشناسی، کتابی نوشته است با عنوان کشف آفریقا و آمریکا[10] این کتاب در سال ۱۹۲۰ نوشته شده است. وینر در این کتاب عنوان می کند که کلمب از وجود ماندینکا اطلاع داشته است. ماندینکا گروهی از اقوام غرب آفریقا بوده اند که به جهان جدید (آمریکا) رفته بودند. نویسنده در همین کتاب اذعان می کند که کلمب از حضور قبایل مسلمان در مناطق مختلف قاره آمریکا از کانادا گرفته تا آمریکای جنوبی اطلاع داشته است. و می دانسته که مسلمانان با قبایل سرخ پوست ساکن در مناطق آمریکا ، مبادلات تجاری دارند.
  • دلیل موفقیت کریستف کلمب در کشف قاره جدید و مزیت وی نسبت به دیگر جهانگردان اسپانیایی و پرتغالی این بود که کلمب از دانش مسلمانان در جغرافیا و نقشه برداری کمال استفاده را برد. و برخی از ملوانان ارشد کلمب در این سفر مسلمان بوده اند،
  • کریستف کلمب در مورد نگین بینی(زیورآلاتی که روی دماغ می بندند) صحبت می کند امری که حتی امروزه هم در خاورمیانه بسیار مرسوم است. همچنین از وجود نامه هایی به خط عربی در اقیانوس اطلس سخن می راند.
  • نام بیش از ۵۶۵ منطقه در آمریکای شمالی (۴۸۴ منطقه در آمریکا و ۸۱ منطقه در کانادا) اعم از روستا ، شهر، کوهستان، دریاچه، رودخانه و غیره ، از منظر اتیمولوژیک و ریشه شناسی عربی هستند. این مناطق از مدتها قبل از حضور کلمب به این اسامی شناخته می شدند. بسیاری از این نامها در واقع دقیقا اسامی مکان های اسلامی هستند به طور مثال ، مکا در ایندیانا، مدینه در ایداهو، مدینه در نیویورک ، مدینه در هازن در داکوتای شمالی، مدینه در اوهایو مدینه در تنسی ، مدینه در تگزاس، مدینه در اونتاریو، ماهومت در ایلینویز، و مونا در اوتا. اینها فقط برخی از نامهایی است که به آن اشاره شد.
  • ساختار خانه ها و ساختمان: حفاری های باستان شناسی در آمریکای شمالی و آفریقای شمالی حاکی از آن است که بناهای این دو منطقه در قرن نهم میلادی بسیار شبیه به هم بوده است. ساختار خانه یک بربر در شمال آفریقا در کوههای اطلس (تصویر شماره 9) دقیقا شبیه ساختار خانه ها در نیومکزیکو در همان بازه زمانی است (تصویر شماره 10) همین شباهتها در ساختار قلعه موتزوما که در آریزونا کشف شده و همچنین بقایای به جای مانده در مزا ورده در کلورادو؛ با ساختمان های عمومی بربر ها به چشم می خورد (تصویر 11 و 12)
    تحقیقات به عمل آمده توسط پروفسور سایروس توماس از موسسه اسمیت سونیان، نشان می دهد که اتاقک سنگی کوچکی که در النویل نیویورک کشف شده است از لحاظ ساختاری دقیقا شبیه اتاقک کوچکی در عقبه در عربستان است که هر دو در قرن هشتم میلادی ساخته شده اند. (تصویر شماره 13)
مستندات حضور مسلمانان در آمریکا قبل از کریستف کلمب

منابع: (منابعی که مقاله اصلی از آنها استفاده کرده است.)

  1. Trento, Salvatore Michael. The Search for Lost America, p.15 Penguin Books, New York: 1978.
  2. Fell, Dr. Barry. Saga America, p. 190, Time Books, New York: 1980.
  3. ibid. p. xiv.
  4. ibid. pp. 332-333.
  5. ibid. pp. 333-334.

6        ibid. p. 182.

  1. ibid. p. 243.
  2. ibid. p. 26.
  3. ibid. p. 276.
  4. Teacher, John Boyd. Christopher Columbus, p. 380, New York: 1950.
  5. Columbus, Ferdinand. The Life of Admiral Christopher Columbus, p. 232 Rutgers Uni. Press, 1959.
  6. Obregon, Mauricio. The Columbus Papers, The Barcelona Letter of 1493.
  7. The Landfall Controversy, and the Indian Guides, McMillan Co., New York: 1991.
  8. Weiner, Dr. Leo. Africa and the Discovery of America, Vol.2 p. 365-366 Philadelphia: 1920.
  9. Obregon, 1493.
  10. Trento, 1978, p. 23.
  11. ibid. p. 29.
  12. ibid. p. 65.
  13. Fell, 1980. 250-252.
  14. Trento, 1978, p. 15.
  15. Fell, 1980. p. 400-403.

 

منبع: Islam and Muslims in America before Columbus, Salih Yucel, Fountain Magazine, Issue 58 / April – June 2007

پانوشت: 

[1] Salih Yucel

[2] Professor Barry Fell

[3] Salvatore Michael Trento

[4] Heizer and Baumhoff

[5] Benton-Nevada

[6] Shaytan maha mayan

[7] Valley of Fire

[8] Corinto in El Salvador

[9] Leo Weiner

[10]  نام دقیق کتاب: Africa and the discovery of America. 1922. Vols. I-III

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *